Verzending binnen 48 uur     •     Persoonlijk en snel contact    •     Verzonden als cadeautje

Free Shipping Charge

    Sinds ruim een jaar komen er niet alleen maar losse producten online, maar bij elkaar horende producten in een collectie. En vandaag was het weer zover en is de FEEST collectie online gekomen. Een collectie die bestaat uit verschillende kaarten, een invulboek met toebehoren, 4 toffe washitape designs, een stickervel, een houten slinger wat natuurlijk niet kon ontbreken is een ballon gevuld met confetti. Kortom: FEEST! De hele collectie zien en shoppen? Dat kan hier.

    De tekst gaat onder de foto verder.

    Maar hoe komt zo een collectie er nou?

    Daar gaan heel wat stappen, uren en dagen aan vooraf. Ik begin met een thema. Wat past bij wat ik met Hebbers wil uitstralen. In dit geval is dat dus Feest, want het leven moet je vieren. Vanuit het thema ga ik naar Pinterest, inspiratie opdoen wat er allemaal bij feest hoort en maak hier een sfeerbord voor de hele collectie. Welke kleuren passen bij feest? Wat voor thema’s kunnen er nog onder feest hangen? Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag, maar ook een geboorte, een nieuwe baan. Allemaal reden voor een feestje.

    Dit verwerk ik in een mindmap. Bij een mindmap schrijf je een woord in het midden, in dit geval is dat dus Feest. Daarom heen schrijf je alle woorden waar je bij feest aan denkt, en vervolgens weer waar je bij die woorden aan denkt. Zo krijg je een soort boomstructuur rond het thema feest. Op deze manier stimuleer je het creatieve proces en kom je tot veel meer leuke ideeën en mogelijkheden waar je eerst misschien niet aan gedacht had.

    Daarna ga ik nadenken over de producten die bij deze collectie passen. Natuurlijk zitten er altijd kaarten bij, maar verder… Ik probeer altijd wel iets unieks eraan toe te voegen, wat in dit geval het toffe invulboek met toebehoren zijn en de houten slinger. Per product ga ik opschrijven wat ik ongeveer wil, eventuele quotes of andere ideeën die erbij horen.

    Daarna is de levertijd belangrijk. Als ik namelijk kaarten bestel, zijn deze er vaak de volgende dag al, maar planners moet ik ruim een week voor rekenen en washitape zelfs ruim een maand. Het is dan dus belangrijk dat ik zorg dat de washitape op tijd verstuurd wordt zodat alles tegelijk online kan. Dit is ook het moment dat ik offertes ga opvragen voor eventuele nieuwe producten, om te kijken of dit haalbaar en mogelijk is.

    Als ik een nieuwe collectie ga vorseren komen de ideeën niet en dat is ook bewust de reden dat ik nooit al een datum geef. Ik wil gewoon aan de slag kunnen gaan en zien wat er uit komt. Soms komen de ideeen direct en staat er binnen no time een collectie en soms kost het wat meer tijd.

    Als dit allemaal gedaan is selecteer ik de belangrijkste woorden uit de mindmap die bij het thema passen als basis en ga ik kijken welke kleuren hierbij passen. Vanuit hier ga ik ontwerpen. Dit doe ik afhankeljk van het product in de Adobe programma’s Indesign en Illustrator. Meestal start ik met kaarten omdat ik daar het best de stijl van de nieuwe collectie kan neerzetten. Deze stijl doe ik vervolgens door ontwikkelen in de rest van de producten.

    Zodra de washitape (in dit geval) besteld is weet ik wanneer deze ongeveer binnen gaat zijn en kan ik naar een datum om het te publiceren gaan kijken. Ik kijk wanneer alles binnen kan zijn en hou er vervolgens rekening mee dat ik nog foto’s moet maken en vervolgens alles online moet plaatsen met teksten en alles wat daar verder bij hoort.

    Bij het ontwerpen van de designs gaat er vaak nog wel even een foto naar vriendinnen met de vraag hoe ze het vinden en zodra ik echt tevreden ben gaat alles naar de drukker.
    Daarna wacht ik tot alles binnen is en ga ik weer door. Ik zou natuurlijk gelijk teksten kunnen schrijven, maar ik heb er veel meer gevoel bij zodra alles bij elkaar is en het een mooi geheel vormt.

    In de tussentijd ga ik alvast langs winkels als de Hema, Xenos en Sostrene Grene voor leuke decoratie die ik kan gebruiken bij het fotograferen van de nieuwe collectie. Hiervoor pak ik ook weer de mindmap erbij en staan daar vaak al items op die goed kunnen aansluiten.

    Zodra alles binnen is ga ik eerst aan de slag met de foto waar (bijna) alle producten op te zien zijn. De hoofdfoto van de collectie zeg maar. Hierbij hou ik rekening dat ik hem vierkant moet kunnen gebruiken, voor de tijdlijn, maar ook heel breed liggend voor de Facebook en nieuwsbrief header. Dit alles doe ik thuis in mijn eigen mini fotostudio die ik bouw. Ik zorg voor een ondergrond en achtergrond van grote papieren vellen en zet mijn lampen op zodat het licht gelijk mooi is en ik de foto’s niet extreem hoef te bewerken.
    Als deze foto’s klaar zijn ga ik door met de productfoto’s. Zodra alle foto’s gemaakt zijn ga ik ze bewerken. Ik plaats ze daarna allemaal bij elkaar in één bestand om te zien of het mooi bij elkaar past en het dus echt als één collectie voelt. Soms valt het op dat dan een foto nog wat donkerder is en kan ik die dus nog wat extra bewerken.

    Na het afronden van de foto’s is het tijd voor de productteksten, tekst voor de nieuwsbrief, teksten voor social media, tekst voor het persbericht en tekst voor een blog. Een hoop teksten dus. Als de teksten en foto’s er zijn ga ik de producten toevoegen. Het voordeel dat ik al veel producten online heb, is dat ik niet zo veel meer na hoef te denken over een prijs.

    Op social media plan ik wat berichten in, ik zorg dat het concept voor het persbericht naar de juiste contactpersoon is zodat die er mee aan de slag kan en de nieuwsbrief plan ik in. Ik zorg ook altijd dat er van tevoren al aankondigingen en enkele sneak peeks van de nieuwe collectie komen, om jullie alvast een beetje nieuwsgierig te maken.

    Gister (maandag) ontvingen de nieuwsbrief lezers al de nieuwsbrief en konden zij al bij de nieuwe collectie en vandaag kan iedereen de nieuwe collectie bewonderen. Het thema van deze collectie past ook heel goed bij hoe ik me voel zodra alles online staat, FEEST. Het is altijd weer bijzonder dat iets waar je langer aan hebt gewerkt na een tijd online komt. Iets waar ik weer heel trots op ben. En aangezien ik altijd roep dat je mooie momenten moet vieren, doen we dat nu ook. Een nieuwe collectie is een moment om trots te zijn en dus een moment om te proosten. Er komt daarna altijd nog genoeg bij kijken, zoals het blijven publiceren van de collectie en ook alles op Pinterest delen.
    Maar nu eerst even een moment van ‘rust’ en daarna begint dit hele proces weer opnieuw voor de volgende collectie!

    Ik ben heel erg benieuwd wat je van de collectie vindt en wat je favoriete product is. Laat je het mij weten?

    Visit us on FacebookVisit us on Pinterest